Udgivet 17.12.2025

Læsetid: ca. {0} minut[ter]

Brucellose-flyttekrav til grise til levebrug til andre medlemsstater

Fødevarestyrelsen har i november 2025 udmeldt udmøntningen af de almindelige brucellose-flyttekrav for bedrifter, der flytter grise til levebrug til andre EU-medlemsstater.

Fødevarestyrelsen har i november 2025 meldt følgende faglige nyhed ud om den fremadrettede udmøntning af de almindelige brucellose-flyttekrav. De gælder for bedrifter, der flytter grise til levebrug til andre EU-medlemsstater. Flytning af grise til levebrug inden for landets grænser og grise til slagtning i andre medlemsstater er ikke omfattet af brucellose-flyttekravene.

Konventionelle og økologiske frilands-grisebedrifter kan igen direkte eller indirekte flytte grise til levebrug til andre medlemsstater, hvis de umiddelbart opfylder de biosikrings- og risikobegrænsende foranstaltninger, der kræves under mulighed 1. Bedriften skal skriftligt underrette Fødevarestyrelsen via den veterinærenhed, bedriften hører under og oplyse og dokumentere følgende i forhold til brucellose-flyttekravene, så Fødevarestyrelsen kan vurdere, om flyttekravene kan opfyldes:

  • Hvilken af to mulige krav, der anvendes på virksomheden (mulighed 1 eller 2 beskrevet nedenfor).

  • Hvilke biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, de har indført på deres virksomhed (gælder uanset valgte mulighed, omend mulighed nr. 1 stiller større krav til tiltagene).

  • Hvor længe disse foranstaltninger har været anvendt.

  • Hvis der anvendes mulighed nr. 2, og der holdes grise med henblik på avl: om de har fået foretaget immunologiske undersøgelser og i så fald hvornår, hvor mange test, der er tale om, hvilke diagnostiske metoder, der er anvendt, og resultaterne heraf. OBS: Først efter 2 immunologiske undersøgelser med mindst 1 års mellemrum er kravene til mulighed nr. 2 opfyldt.

Jo mere udførligt du beskriver, hvad du gør og har af biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger på din virksomhed, desto bedre. Informationen kan med fordel understøttes af billeder, procedure- og håndteringsbeskrivelser mv.

Beskrivelse af brucellose-flyttekravene

Risikoen for overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende listeopførte arter er større, når grise holdes med adgang til det fri, og derfor skal mindst to af nedenstående krav opfyldes, når man ønsker at flytte grise til levebrug til andre EU-medlemslande.

  1. Helt overordnet må der ikke have været rapporteret om infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis i de seneste 42 dage på virksomheden før afsendelse af grise til levebrug. Det gælder således, at ingen grise, der holdes på bedriften, må være blevet klassificeret som et bekræftet tilfælde af den pågældende sygdom, og ethvert tilfælde af mistanke om sygdommen er blevet udelukket.

  2. Derudover skal mindst ét af to mulige scenarier være anvendt i mindst de seneste 12 måneder før afsendelsen af grisene til levebrug. Herunder gælder, at modtages der dyr fra andre virksomheder, er disse virksomheders regelefterlevelse vigtig for at kunne opnå eller bevare 12-månederskravet. Det er ikke muligt at dispensere fra de 12 måneder, og det anbefales, at du beder om de nødvendige garantier, så du sikrer, at der altid er en ubrudt kæde af regelefterlevelse i mindst de seneste 12 måneder. Brydes kæden af 12-måneders regelefterlevelse, starter 12 måneders perioden forfra, og man vil først kunne flytte grise til levebrug igen efter mindst 12 måneder.

Det er op til bedriften at risikovurdere, hvilken af 2 nedenstående muligheder, man ønsker at anvende.

Mulighed 1

(følger af artikel 19, stk. 1, litra f, nr. i, i forordning (EU) 2020/688)

Den fulde beskrivelse af mulighed 1 findes i den faglige nyhed udsendt af Fødevarestyrelsen i november 2025.

  • Helt overordnet opstilles i mulighed 1 krav til smittebeskyttelse. Bedriften skal på tro og love erklære, at der anvendes biosikringsforanstaltninger og risikobegrænsende foranstaltninger, vedrørende opstaldningsforhold og fodringssystemer, for at forhindre overførsel af infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis fra vildtlevende listeopførte arter, til grise, der holdes på virksomheden. Kan man erklære på tro og love at smittebeskyttelsestiltaget har været implementeret i mindst 12 mdr., så er det muligt at påbegynde samhandel med grise til levebrug i andre medlemsstater, når Fødevarestyrelsen er underrettet. Skal tiltagene (f.eks. haresikring af et omfangshegn) først implementeres, må man vente 12 mdr.

  • Vælger man denne mulighed, er der desuden krav om, at der kun må indføres grise på bedriften fra andre virksomheder, der også anvender mulighed nr. 1, samt, at der kun må modtages avlsmateriale fra godkendte avlsmaterialevirksomheder.

NB. ”Vildtlevende dyr af listeopførte arter” omfatter under danske forhold typisk: Hjortearter, ræve, ulve, harer og vildsvin. 

Mulighed 2

(følger af artikel 19, stk. 1, litra f, nr. ii, i forordning (EU) 2020/688).

Muligheden indebærer følgende:

  • Der er på virksomheden foretaget overvågning vedrørende infektion med Brucella abortus, B. melitensis og B. suis af grise, der holdes på virksomheden.

  • Fødevarestyrelsen har lavet en omfattende beskrivelse af, hvordan bedriften skal følge et overvågningsprogram, hvis man vælger at følge mulighed 2. For en fuld beskrivelse henvises til den faglige nyhed udsendt af Fødevarestyrelsen

  • Inden samhandel kan påbegyndes, skal der foreligge mindst to ”runder” af test (negative for brucellose), som er taget med 12 måneders mellemrum. Der er specifikke krav til testene og vi henviser derfor igen til fødevarestyrelsens faglige nyhed.

  • Vælger man denne mulighed er der desuden krav om, at der kun må indføres grise på bedriften fra andre virksomheder, der også anvender mulighed nr. 1 eller mulighed 2, samt, at der kun må modtages avlsmateriale fra godkendte avlsmaterialevirksomheder. 

Måske er du også interesseret i