Kommunikation til nye højder
Introduktion
Det er projektets formål at gøre vidensplatformen ICOEL.dk's viden endnu mere tilgængelig for de økologiske landmænd. Det sker ved både at afprøve AI-teknologi til at skabe resuméer af store videnskabelige artikler, skabe endnu mere viden på engelsk til engelsksprogede ansatte, ved at gøre opmærksom på vidensplatformen og Innovationscenterets arbejde gennem faglig publikation fysisk omdelt til alle økologiske landmænd og ved at lære, hvordan der skal formidles til de kommende generationer af landmænd.
AP 1: Formidling på tryk til alle økologiske landmænd
I 2024 er der genereret ny landbrugsfaglig, økologisk viden, og der er arbejdet med flere emner, som de økologiske landmænd bør være opmærksomme på. Ligeledes er det vigtigt, at landmændene bliver opmærksomme på, at der er etableret et økologisk videnscenter, som arbejder for at bistå dem i deres erhverv. Derfor produceres et årsskrift 2024, hvor udvalgte emner behandles, og der henvises til vidensplatformen og mulighed for at bruge nyhedsbreve mv. som indgangen til viden. Materialet udarbejdes af en redaktør, som også forestår kontakt til grafiker, fotograf mv., således at årsskriftet fremstår indbydende og læseværdigt. Årsskriftet trykkes og distribueres til samtlige autoriserede økologiske landmænd i Danmark, og der trykkes et mindre, ekstra oplag, så potentielle økologiske landmænd eller andre, for erhvervet vigtige personer, kan modtage et eksemplar.
AP 2: Unges medievaner i forhold til landbrugsfaglig viden
I forbindelse med udvikling af Vidensplatformen blev det tydeligt, at der er forskel på, hvordan der navigeres på en hjemmeside afhængigt af, om man er over eller under 40 år. Siden er der også blevet stillet spørgsmålstegn ved, om de yngre i faget har samme tilgang til at søge faglig viden? Er der også her forskelle? Vi har tidligere klarlagt via undersøgelser, at den typiske landmand (+50 år) meget bruger google og nyhedsbreve som indgange, og de fokuserer på hjemmesider og oftest via deres mobil.
Der er indikationer på, at de yngre landmænd mere fokuserer på videoer, youtubere mv., men det kræver nærmere undersøgelse. De yngre landmænd har mindst lige så meget behov for den nyeste faglige viden, hvorfor det er afgørende at være på de platforme og bruge de indgange, som de bruger for at kunne eksponere dem for den faglige viden, som de forventes at skulle anvende i deres daglige arbejde.
I arbejdspakke 2 undersøges de unges medievaner i forhold til at samle landbrugsfaglig viden. Der indkøbes ekstern bistand med stor viden om Vidensplatformen til at forestå undersøgelserne, og bistand fra aktør som kender de unge landbrugsuddannedes ageren i videnssøgningssituationer.
AP 3: Ny teknologi som samarbejdspartner
Brug af kunstig intelligens vinder mere og mere frem. I arbejdspakke 3 vil der blive eksperimenteret med at bruge AI tæt knyttet til vidensplatformens kode til at understøtte arbejdet, som laves og fortsat vil blive lavet i Innovationscenteret. AI vil blive forsøgt brugt til at oversætte udvalgte tekster, som først produceres på dansk, således at der også kommer engelske udgaver til den engelske del af vidensplatformen.
De engelske tekster vil især kunne bruges, hvor der er ansatte i landbrugene, som ikke har dansk som hovedsprog. Den faglige viden vil derved kunne udbredes yderligere, og give anledning til drøftelser på landbrugene mellem arbejdsgiver og ansatte f.eks. i forhold til de faglige og mangementmæssige forhold. De oversatte tekster vil naturligvis gennemgå en grundig kontrol hos fagpersoner, så tilpasninger og korrektioner sker, og derved vil AI konstant kunne forfine den faglige lingo. Det forventes, at indarbejdelse af AI vil kunne nedbringe oversættelsestiderne betydeligt, og at flere tekster derfor vil kunne oversættes.
Ydermere vil AI blive forsøgt anvendt, hvor store faglige udredninger skal fremstilles i korte resumerer som artikler på vidensplatformen og med link til de oprindelige faglige værker, således at brugeren kan arbejde sig yderligere ind i stoffet efterfølgende. Også her vil de fagligt ansvarlige kvalitetssikre materialerne. I arbejdspakke 3 vil der være indkøb af nødvendige licenser, teknisk opsætning og evt. undervisning ved leverandøren af den tekniske løsning bag Vidensplatformen og interne timer til at afprøve og kvalitetssikre de genererede materialer.
Forventede resultater
De forventede resultater fra projektet bliver offentliggjort på denne internetside: 4. kvartal 2025. Projektets resultater stilles gratis til rådighed.
Projektresultater 2025
Tilgår